Özgül öğrenme güçlüğü belirtileri nelerdir sıklıkla merak edilmektedir. Gerekli müdahaleler yapılmasına rağmen, en az altı aydır devam eden şu belirtilerden en az biriyle birlikte, öğrenme ve okul becerilerini kullanma konusunda zorluklar yaşanmaktadır:
1. Sözcükleri Yanlış veya Yavaş Okuma: Sözcükleri yanlış veya yavaş okumak, bu sürecin çok çaba gerektirmesi (örneğin, tek tek sözcükleri yüksek sesle okurken hatalı veya yavaş okuma, sık sık sözcükleri kesme, sözcükleri seslendirmede zorluk yaşama).
2. Okunan Metni Anlama Zorluğu: Okunan metni anlamakta güçlük çekmek. (örneğin, yazıda sırayı, ilişkileri, çıkarımları veya derin anlamları anlamakta zorlanma).
3. Harf Harf Söyleme/Yazma Zorluğu: Harfleri doğru söyleme veya yazmada zorluk. (örneğin, ünlü veya ünsüz harfleri ekleyebilme, çıkarabilme veya yerlerini değiştirebilme).
4. Yazılı Anlatım Zorluğu: Yazılı ifade güçlüğü. (örneğin, cümle içinde birden çok dil bilgisi veya noktalama hatası yapma; paragraf düzenlemesinde zayıflık; görüşlerin yazılı ifadesinin açık olmaması).
5. Sayısal Algı, Sayı Gerçekleri veya Hesaplama Zorluğu: Sayısal bilgileri anlamada veya hesaplamada zorluk. (örneğin, sayıları, büyüklüklerini ve ilişkilerini anlamakta zorlanma; yaşıtlarından farklı olarak, tek rakamlı sayıları eklerken parmak hesabı yapma; sayısal hesaplamalarda karışıklık yaşama ve işlemleri değiştirme).
6. Sayısal Düşünme (Akıl Yürütme) Zorluğu: Matematik kavramlarını, gerçekleri veya işlemleri uygulamakta güçlük çekme.
Etkilenmiş Okul Becerileri
Etkilenen okul becerileri, kişinin yaşına göre belirgin şekilde geride olup, bu durum geçerli ölçümler ve klinik değerlendirme ile doğrulanmıştır. Bu zorluklar, okul başarısını ve günlük yaşam aktivitelerini önemli ölçüde etkiler. On yedi yaş ve üzerindeki bireylerde, belgelenmiş öğrenme güçlükleri öyküsü de göz önünde bulundurulmaktadır.
Belirtilerin Ortaya Çıkışı
Öğrenme güçlükleri genellikle okul yıllarının başında ortaya çıkmaktadır. Ancak etkilenen okul becerileriyle ilgili zorluklar, kişi sınırlı yeteneklerini aşmadıkça tam olarak belirginleşmeyebilmektedir. Bu durum, sınırlı süreli sınavlar, dar bir zaman çerçevesinde uzun ve karmaşık okuma veya yazma görevleri, okulda aşırı yüklenme gibi faktörlere bağlı olarak değişebilmektedir.
Öğrenme güçlükleri, bireyin anlamsal yetenekleri, düzeltilmemiş görme veya işitme sorunları, diğer ruhsal ve sinirsel bozukluklar, ruhsal-toplumsal zorluklar, okulda kullanılan dilin tam anlaşılmaması veya eğitim yönergelerinin yetersiz olması gibi nedenlerle daha iyi açıklanamaz.
Eğitim İçin Öneriler
Özgül öğrenme güçlüğü belirtileri görülen bireylerin kullanabilecekleri içeriklerimize ulaşmak için tıklayınız.